{"id":3016,"date":"2020-10-05T15:25:32","date_gmt":"2020-10-05T13:25:32","guid":{"rendered":"https:\/\/rijswijk2.probus-nederland.nl\/?page_id=3016"},"modified":"2020-10-08T16:11:02","modified_gmt":"2020-10-08T14:11:02","slug":"zoomsessie-op-5-oktober-2020","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/rijswijk2.probus-nederland.nl\/zoomsessie-op-5-oktober-2020\/","title":{"rendered":"Zoomsessie op 5 oktober 2020"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
(19) Anton, Ronald, Emile, Theo, Hans R., Paul, Krijn, Jules, Bert T., Carel, Rijn v.d.K., Jan, Hans S., Frans & Bart, Piet, Ger & Rijn G., Evert.<\/p>\n
<\/p>\n
Denemarken hief tussen 1420 en 1857 vanuit kasteel Kronborg in Helsing<\/span><\/span><\/span>\u00f8r tol op de scheepvaart naar de Oostzee. Tussen 1497 en 1857 waren er 1,7 miljoen doorvaarten; de helft van de Sontschippers kwam uit Nederland. In 1857 werd de tolheffing afgekocht door verdragen met andere landen.<\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n De tol bedroeg 1 \u00e0 2% van de ladingwaarde, verhoogd met vuur- en bakengeld. De tol werd betaald door de handelshuizen via hun commissaris in Helsing\u00f8r. <\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n Ronald ging de Sontpassages van zijn voorouders na (Jacob Jacobszoon de Groot, 1727-1775). De tocht Amsterdam-Estland duurde 2 tot 4 weken. Was de waarde van een schip 5000 fl, de waarde van de lading was vaak 40.000 fl.<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n Ook in de bestemmingshaven moest soms tol worden betaald, bijv. in Pernau. Als de schipper ook eigen lading had, moest hij daarover in Pernau tol betalen (niet bij de Sont); voor ballast was nergens tol verschuldigd.<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n De Nederlandse kranten hielden de vaarbewegingen en de scheepsongevallen bij en publiceerden advertenties over scheepsaandelen (\u2018partenrederij\u2019) waarbij de namen van schip en schipper werden vermeld.<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n Auteur: Emile Verviers<\/p>\n